woensdag 26 mei 2010

Aanwinsten 5

Wijsheid uit het vat; Uitspraken van Diogenes van Sinope: Inl. Jeannette Hartman: vert., bew. en keuze Louw Dijkstra; ill. Janne Martens; 1e dr. Leeuwarden etc, Bornmeer, 2007. Afkort., bronnen. Pap. 48 p.

Een aantal van Diogenes uitspraken kende ik niet. 'Onthouding, onthouding en zelfbeheersing' vormen belangrijke aspecten van Diogenes' 'leer' die eigenlijk geen leer is, want zijn uitspraken vloeien voort uit zijn levenshouding, hij is ad rem, hoeft niet lang na te denken over wat hij gaat zeggen of over hoe hij reageert omdat hij kennelijk heeft nagedacht voordat hij spreekt..
Toegepaste filosofie, een anekdote: in een proces bij de Raad van State over de belemmering in bezonning van mijn ouderlijk huis door de geplande hoogbouw van een projectontwikkelaar vergeleek ik de gemeente van mijn woonplaats (die toestemming voor de bouw gaf) met Alexander de Grote en Diogenes met mijzelf, vertegenwoordiger van de familie: "Ga uit mijn zon".
Filosofie stond voor D. hoger dan de rechtspraak, omdat de filosofie over de rechters oordeelt. Aan iemand CADEAU gedaan.

Laozi.; Het boek van de weg en de kracht; Nederlands van Bartho Kriek; naar Nederlandse en Engelse vert. en het klassieke Chinees van Wang Bi; 1e dr. Amsterdam etc., 2010. Naw., Verantw. Lit. Begrippen. Pap. 120 p.
Vroeger las ik de geroemde vertaling van Duyvendak, maar deze komt me nog pregnanter voor. Kriek heeft het voordeel van wie het plaveisel van zijn voorganger(s) kan herbestraten.

Lampe, Astrid. De memen van Lara; 1e dr. Amsterdam, Querido, 2002. Pap. 64 p.
3e bundel na Rib (1997) en De sok weer aan (2000).

Memen, 'de microscopische dragers van onze herinneringen zijn het wellicht'.
Gedichten, niet als zodanig ondertiteld, met woorden als figuurtjes in een caleidoscoop die niet altijd in vaste structuren te schudden zijn. Alleen door associatie, de lezer moet hard aan het werk, zoveel is soms weggelaten dat ik er met mijn welwillende, alles verslindende aandacht, chocola van moet maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten