donderdag 27 mei 2010

Aanwinsten 6

Kruithof, Jacques. Zegge en schrijve; 1e dr. Z.pl., Malperthuis, 1974. (Rode Vossen-reeks dl. 3). Pap. Noten. 118 p.
Het boek liet me dagen niet los. Ik las het overal, op bankjes in de zon, in de bibliotheek, op mijn zolderkamertje waar ik thans verblijf. De functie van de liteartuur in de maatschappij: literatuur en kritiek, oorspronkelijkheid, fictionaliteit, leren schrijven, het oor aan de moordkuil, literatuur en lectuur, zegge en schrijve. In deze hoofdstukken krijg je een dwarsdoorsnede van de Nederlandse literatuurgeschiedenis, hoe ze oraal was en onder invloed van het schrift en de drukkunst veranderde, tot vlak voor de laatste decennia. De invloed van internet is er niet in opgenomen maar je voelt aan je theewater dat Kruithof ook hier een hoofdstuk aan had gewijd als hij  nog geleefd had.
Destijds las ik hem niet, deze inhaalslag was nuttig.

Hillenius, D. Het principe van nieuwsgierigheid; 1e dr. A'dam, Arbeiderspers, 1978. (Synopsis) Pap. 232 p. Reg.
Voor het in slaap vallen las ik het hoofdstuk Poetry International 1976 hieruit. Ik had het boek ooit gelezen, meende ik, ik ben nog niet zeker daarvan, begin er vandaag aan. Ik was namelijk zelf deelnemer in 1976, samen met Piet Meeuse door Maatstaf uitgezonden. Bioloog Hillenius loopt er rond en beschrijft P.I. vanuit hem eigen aparte invalshoeken op het... 'gebeuren' zou men nu zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten